- De subsidiepotjes voor schone bouwmachines en vrachtwagens worden voor een deel eerder ingezet.
- Het kabinet maakt 22,2 miljoen extra vrij voor schone machines, daar was aanvankelijk 8,3 miljoen voor uitgetrokken.
- Wat volgens het ministerie meespeelt bij de keuze om dit geld nu al in te zetten, is dat dit op korte termijn leidt tot klimaat- en stikstofwinst.
- Lees ook: Hoge energiekosten brengen bouwprojecten in de knel en dat kan nieuwbouw vertragen
Het kabinet trekt dit jaar al extra geld uit voor ‘schone’ bouwmachines, zoals graafmachines op rupsbanden, betonmolens, mobiele hijskranen en batterijpakketten voor op de bouwplaats. Ook voor vrachtwagens komt er nu al meer geld vrij. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Kamer.
In totaal maakt het Kabinet dit jaar 22,2 miljoen euro extra vrij voor de inzet van ‘schone’ bouwmachines, die op stroom of waterstof draaien. Aanvankelijk had het kabinet daar 8,3 miljoen euro voor uitgetrokken. De 22,2 miljoen is bedoeld voor de aankoop van nieuwe machines of de ombouw van bestaande machines die op diesel draaien.
Het subsidiebudget voor ‘schone’ vrachtwagens is verhoogd met 11,5 miljoen euro. Daarvoor was eerder al 13,5 miljoen beschikbaar gesteld.
De subsidieverstrekking is naar voren gehaald, omdat dit op korte termijn klimaat- en stikstofwinst oplevert, schrijft Heijnen. “Het ging me aan het hart om zoveel ondernemers met goede plannen af te moeten wijzen. Dat hoeft nu gelukkig niet”, stelt ze verder.
Met de verhoging van het subsidiebudget voor schone vrachtwagens komen er volgens de staatssecretaris ongeveer 450 extra vrachtwagens bij die elektrisch of op waterstof rijden. Dat is drie keer zo veel als nu.